سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در حالیکه همه پزشکان و متخصصان اذعان دارند که مصرف بیش از اندازه نمک باعث تهدید سلامتی انسان می‌شود و در صورتی که تحقیقات بیانگر مصرف بیش از حد استاندارد نمک، در کشور ما می‌باشد، یک سایت خبری در اقدامی عجیب و در یک مقاله سفارشی اقدام به توصیه مصرف بیشتر نمک کرده است!
در این مقاله؟ خبر؟ که مشخص نیست کدام سازمان یا مرجع موضوع آن را تائید کرده، صرفا به دلایل واهی و فقط با استناد به یک مقاله خارجی – که البته آن هم باید موردمطالعه دقیق قرار گیرد چرا که احتمال برداشت گزینشی از آن بسیار زیاد است- به مزایای نمک دریایی نسبت به نمک معمولی اشاره شده و نهایتا توصیه به استفادهءبیشتر از آن نموده است.
در ابتدای این نوشتار با یک استدلال غیر منطقی و مضحک بامشابه دانستن آب بدن با آب دریا، زمینه ذهنی مصرف این نمک را ایجاد نموده وپس ازآن، بدون توجه به خطرات مصرف نمک برای سلامتی، توصیه کرده که بیش از پیش در تهیه غذاهایتان از این نمک استفاده کنید تا به بهبود سلامتی شما کمک کند! در ادامه بدون ارائه تعریف مشخصی از نمک معمولی،
با آوردن دلایل واهی، غیر علمی و اشتباه، که آنها را مزیت‌های نمک دریایی به نمک معمولی خوانده، خواننده را به هر چه بیشتر مصرف کردن این نمک ترغیب نموده است. در پایان در تناقضی آشکار و برای خالی نبودن عریضه بدون توجه به چند سطر پیش که توصیه کرده بیش از پیش در تهیه غذاها از این نمک استفاده گردد، استفاده افراطی از این نمک را مضر قلمداد کرده و توصیه به استفاده از این نمک به همان میزان نمک معمولی نموده است.
و اما چند نکته در این رابطه ضروری به نظر می‌رسد:
1- مصرف زیاد نمک،از هر نوع برای سلامتی مضر بوده و عامل
فشار خون، سنگ کلیه، سکته‌های قلبی، پوکی استخوان، افزایش وزن و بسیاری دیگر از بیماری‌ها میباشد که متاسفانه به خاطر نبود فرهنگ صحیح مصرف و عادات غذایی غلط، دامنگیر بسیاری از افراد جامعه ماست.
2- برخی مطالبی که در این مقاله به عنوان مزایای نمک دریایی آورده شده از خصوصیات – و نه لزوما مزایای- هر نوع نمکی است که در متابولیسم بدن انجام می‌شود. تنظیم PHبدن، تنظیم الکترولیت های بدن، تعادل مایعات بدن، انتقال پیامهای عصبی و تنظیم فشار خون همگی از کارکردهای اجزاء نمک طعام است که برای بدن بسیار ضروری می‌باشد.

3-
تصفیه نمک و گرفتن ناخالصی‌های آن که در این مقاله به عنوان یکی از نکات منفی نمک تصفیه شده آورده شده، نه تنها بد نیست بلکه باتوجه به وجود عناصر خطرناک کاملا ضروری می‌باشد.
4- عدم تصفیه نمک دریا که به عنوان یکی از مزایای این نمک شمرده شده، نه تنها مزیتی برای آن نیست بلکه تصفیه نشدن نمک دریا باعث وجودعناصر خطرزا مانند آرسنیک،جیوه، منیزیوم، کادمیوم، سولفات کلسیم، و سایر فلزات سنگین در این نوع نمک می‌باشد که می‌تواند مشکلات بسیاری از جمله مسمومیت‌های مزمن را برای سلامتی انسان ایجاد کند .

5- گرچه مصرف برخی مواد معدنی که در نمک دریا
وجود دارند برای بدن انسان ضروری می‌باشد، اما این عناصرمینرال نامیده می‌شوند و نیاز بدن به این عناصر به حدی کم است که همراه با مصرف آب آشامیدنی و غذای روزانه تامین می‌شود و به هیچ عنوان نیاز به مصرف بیش از اندازهء آنها نیست و حتی مصرف بیشتر می‌تواند خود باعث برخی نارسایی‌ها گردد. به عنوان مثال مصرف بیش از اندازه نمک دریا به بهانه تامین این عناصرباعث مصرف بیشتر کلسیم و در نتیجه وارونگی سیکل جذب کلسیم و دفع کلسیم از بدن می‌گردد که پوکی استخوان و بیماری‌های دیگر را به همراه خواهد داشت.
6- اضافه کردن سود و کربنات به نمک تصفیه شده نه تنها مضر نیست بلکه یکی از فرآیندهای لازم در پروسه تولید این نوع نمک می‌باشد که بر حسب میزان ناخالصی‌ها و جهت کاهش آنها اضافه می‌گردد. در نهایت هیدروکسید سدیم بامنیزیم و کلسیم با کربنات سدیم واکنش داده و رسوب هیدروکسید منیزیم و کربنات کلسیم تشکیل می‌دهد تا میزان کلسیم و منیزیم نمک را به حد استاندارد برساند. پس همانگونه که مشاهده می‌کنید یک دانش آموز سوم راهنمایی هم متوجه خواهد شد که سود و کربنات اضافه شده اولیه، نهایاتا به صورت رسوب از پروسه خارج شده و هیچ‌گونه زیانی متوجه محصول نهایی نمی‌کند.
7- اضافه کردن ید به نمک تصفیه که در این مقاله تلویحا به عنوان یکی از معایب نمک تصفیه عنوان گردیده نیز نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند بلکه امری لازم بوده و به علت روش ساده،قیمت پایین وتوزیع فراوان، در اکثر کشورهای جهان به منظور تامین ید مورد نیاز بدن، به نمک اضافه می‌گردد. یُد  نیز از جملهء مواد مینرال است و کمبود آن مشکلات زیادی را برای سلامتی به دنبال دارد. گواتر،هیپوتیروئیدی، کاهش انرژی، اختلال در رشد و نمو،عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد، کری، لالی، کرتینیسم، کاهش مقاومت بدن به عفونت‌ها ، مشکلات تغذیه‌ای، سقط، مرده زایی، کاهش قدرت باروری وضعف قوای جسمانی همگی از اثرات کمبود ید می‌باشند که نویسنده محترم بدون توجه به آن، اضافه کردن ید به نمک را غیر طبیعی خوانده و از معایب آن دانسته است.
8- سدیم سیلیکا آلومینات نیز که نویسنده از دیگر افزودنی‌های غیرمجاز به نمک برشمرده، یک ترکیب ضد کلوخه شدن (ANTICAKING AGENTS)  است که با جذب رطوبت مانع به هم چسبیدن کریستالهای نمک میشوند البته در حال حاضر این ماده اضافه نمی‌شود و به جای آن فروسیانید سدیم یا پتاسیم اضافه می‌گردد.
9- وجود عناصرطبیعی در نمک دریا نه تنها مزیتی برای این نوع نمک محسوب نمی‌شود بلکه به غیر از آنکه این عناصر اکثرا فلزات سنگین بوده و برای سلامتی مضرند، وجود این ناخالصی‌ها باعث کاهش شوری نمک و در نتیجه مصرف بیشتر آن و به تبع آن تهدید سلامت خواهد شد.
10ـ عدم انجام فرآیند تصفیه بر روی نمک دریا باعث وجود آلودگی‌ها، ذرات گل و لای و ناخالصی‌هایی از این دست می‌باشد که آن هم به نوبه خود برای سلامتی مضر است. در حالی که در نمک تصفیه شده خلوص نمک به حداقل 2/99 درصد می‌رسد و نیز به علت دمای بالای فرآیند، آلودگی‌های میکروبی احتمالی نیز حذف می‌گردند.
درپایان لازم به ذکر است هر گونه مواد غذایی باید دارای مجوز از وزارت بهداشت باشد؛ لیکن علی رغم تشدید عرضه این نوع نمک از سوی باندهای متقلب و سودجو در عطاری‌ها و توصیه طبیبان سنتی به استفاده از این نمک به جای نمک تصفیه شده، این ماده غذایی دارای هیچگونه مجوزی از وزارت بهداشت نبوده و تبلیغ یک ماده غیر مجاز از سوی این سایت جای تامل دارد.

 

در ارتباط با همین موضوع بخوانید:
نمک دریا حاوی فلزات سنگین مضر سلامت است

پرونده توزیع کنندگان نمک‌ دریا به قوه قضاییه ارجاع می‌شود 

توزیع «نمک دریا» در عطاری‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی غیر مجاز است

سرانه مصرف نمک در کشور بیش از حد استاندارد است
نمک دریا مصرف نکنید
مضرات مصرف نمک


نوشته شده در  چهارشنبه 90/4/1ساعت  12:47 عصر  توسط پویا پرتو 
  نظرات دیگران()


لیست کل یادداشت های این وبلاگ
حسرت
جفای دوستان
نگفتم؟
اگه بخواند،میتونن
اگه قتل بود...
قِلاق سیا و روبا
اشک میریزد دلم
آن روزها رفتند
چرابرف نمیاد؟!
شنا بلدی؟
مراد
دزد
مواظب باشید
ایام عشق
انکار بی فایده است
[همه عناوین(147)][عناوین آرشیوشده]